tel 06 29 311 928
 Logopediepraktijk Haasjes in Dronten
home   /   logopedie  /   hoe_werkt_het

Hoe werkt het?


Verwijzing
De logopedist zal u vragen om een verwijsbrief van uw arts (huisarts, tandarts of specialist). De verwijsbrief kunt u meenemen naar de eerste afspraak. 

DTL
DTL betekent: Directe Toegankelijkheid Logopedie. Dit betekent dat je zonder verwijsbrief een afspraak kunt maken bij onze praktijk. De logopedist zal dan eerst een screening doen waarbij ze aan aantal vragen stelt omtrent je klacht om te kijken of je klachten inderdaad door een logopedist behandeld kunnen worden. 
Niet elke zorgverzekeraar vergoedt DTL. Het is daarom mogelijk dat de logopedist je vraagt om een verwijsbrief te regelen bij je (huis)arts of specialist.

Vergoeding zorgverzekering
Logopedie wordt vergoed vanuit de Basisverzekering. Alle zorgverzekeraars vergoeden de logopedie. Je hoeft je dus niet bij te verzekeren om voor vergoeding van logopedie in aanmerking te komen. Wel heb je in sommige gevallen een verwijsbrief nodig van huisarts, specialist, tandarts of orthodontist.

Logopediepraktijk Haasjes heeft contracten met de meeste zorgverzekeraars. Met al je zorgverzekeringen kun je bij ons terecht. In de meeste gevallen gaan de declaraties rechtstreeks naar de zorgverzekeraar en heb je er dus geen omkijken naar. Bij een restitutiepolis is het ook mogelijk de declaratie zelf thuis krijgen, zodat je deze zelf naar uw verzekeraar stuurt.
Logopedische behandeling voor kinderen tot 18 jaar valt niet onder het eigen risico en wordt dus volledig vergoed.
Voor volwassen valt logopedie wel onder het eigen risico. Dit betekent dat de kosten voor logopedie eerst uit het eigen risico worden betaald. Als het eigen risico op is wordt logopedie geheel vergoed.

Aanmelden
Als je een afspraak voor logopedie wilt maken, kun je je aanmelden via telefoonnummer 0321 324994 of via het aanmeldingsformulier op deze site.
Bij de aanmelding kun je aangeven op welke tijden de logopedie beter niet kan plaats kan vinden. Ook kun je eventueel voorkeurstijden/-dagen aangeven die wel uitkomen. Realiseer je wel dat hoe minder tijden je kunt, hoe langer de wachttijd waarschijnlijk zal zijn. Daarnaast kun je aangeven welke praktijklocatie de voorkeur heeft.

Korte wachttijden
We proberen iedereen zo snel mogelijk in te plannen. Helaas kunnen we niet voorkomen dat er soms een wachtlijst is. Vooral voor de tijden na school kan het zijn dat je kind op een wachtlijst komt te staan. Zodra er een plekje is zullen we contact met je opnemen.

Eerste afspraak
Bij de eerste afspraak neemt u de verwijsbrief mee. In een eerste gesprek bespreken we de hulpvraag, verdere relevante informatie en bepalen we het behandeltraject. 
Afhankelijk van de hulpvraag zijn er meestal eerst aanvullende onderzoeken of testen nodig. Dan begint de logopedische behandeling . Meestal vinden de behandelingen wekelijks plaats. De logopediste houdt u op de hoogte van de voortgang en verwachtingen van de therapie. Als u vragen heeft, kunt u deze natuurlijk altijd stellen. 

Afmelden
Kan de afspraak onverhoopt niet doorgaan?  Laat je logopedist minimaal 24 uur van tevoren weten dat de afspraak niet doorgaat. Dit kan met een belletje, maar ook via een smsbericht of whatsappbericht. Contact
 
Aanmelden